Diskursanalyse

Til vores diskursanalyse har vi valgt at kigge på, hvordan SPOT Festival er blevet dækket tidligere år. Vi har bevidst valgt at gå et enkelt år tilbage og ikke længere, fordi vi mener, at det vil være mere tilsvarende i forhold til nutidens sociale medier og de platforme der bliver brugt i dag. På den måde bliver det gjort muligt at drage konstruktive paralleller til dækningen af dette års festival.

Vores analyse bliver baseret på dr.dk’s og spotfestival.dk’s dækning af sidste års begivenhed.

Vi har taget udgangspunkt i Ejvind Hansens guide med punkter, der udformer en diskursanalyse.

Kategoriseringer er benævnelser på ting, personer eller situationer. De skal bruges til at rette opmærksomheden hen på noget bestemt.

Præsuppositioner er alt det underforståede. Det usagte der ligger mellem linjerne. Her er det altså muligt at analysere sig frem til det implicite i et udsagn, der så kan åbne op for en ny vinkel på sagen.

Modstillinger er en form for ”os” vs. ”dem”. Det er altså to modsætninger der mødes. Med andre ord er det de gode mod de onde.

Metaforer er med til gøre sproget mere farverigt og få alle sanserne involveret hos læseren. Forskellige fænomener bliver koblet sammen i nogle sammenhænge, der normalt ikke finder sted.

Overordnet narrativ bygger på, om der er tale om en tragedie eller en succes. Og ud fra dette, hvem er så helte og hvem er skurke?

 

Diskurser i DR’s og SPOT’s dækning af SPOT Festival 2013:

Kategoriseringer:

Christian Hjelm bliver kaldt en rutineret debutant, hvor der refereres til at det er første gang, at han spiller alene på SPOT uden sit band Figurines.

Vinnie Who bliver kaldt Discoprinsen, og her refereres der til hans musik og succes.

Stine Bramsen bliver betegnet som en stjerne pga. stor succes i udlandet med Alphabeat.

Asgeir Trausti bliver betegnet som en indadvendt islænndig, fordi han var meget fåmælt på scenen i musikhuset.

Præsuppositioner:

SPOT Festivals leder Gunnar Madsen siger, at der har været påfaldende god plads til at bevæge sig rundt på årets udgave af SPOT Festival. Med andre ord siger han, at det er en overraskelse, at der har været få festivalgæster.

Modstillinger:

I artiklen “Plads til begejstring” på SPOTs egen hjemmeside, bliver opstillet en modstilling, hvor folkene bag SPOT vs. de billetter der manglede at blive solgt. Til trods for dette er folkene bag SPOT stadig glade og begejstrede for, hvad de vurderer som en god SPOT Festival anno 2013.

Metaforer:

Dækningen er spækket med metaforer. Sandsynligvis for at gøre sproget mere levende, således at de personer, der følger dækningen, kan få fornemmelsen af at være der selv. Her er nogle eksempler:

…der tog publikum helt ind i hjertet på Marie Key…

…skabte en intensitet i salen, der var så tyk, at man kunne skære i den.

…og heller ikke her var der slinger i valsen.

…med deres spacepop sat kurs mod stjernerne.

…der fik rumskibet til at lette…

…har han fået nye fans i den hjemlige andedam.

…forventede et festfyrværkeri…

Den rutinerede musikræv…

…giver den gas med sveddryppende tempo…

Og det fortsætter stort set over hele linjen.

Overordnet narrativ:

Narrativet er succes og positivitet. Det er tydeligt, at stemningen skal være god, og dette skyldes sandsynligvis, at dækningen er en service, der ikke ønsker at skræmme modtageren væk. Derudover er SPOT Festivalen et arrangement, der har til formål at fremhæve og promovere ukendte kunstnere, der gerne vil i rampelyset. Derfor er det et meget elskværdigt arrangement, der ikke lægger op til kritiske indfald. En anden sidebemærkning kan også være, at kunstnerne spiller uden økonomisk fortjeneste, og på den måde er det en form for ‘tjeneste’ de tilbyder. Med andre ord, er der ikke nogen skurke, der er kun de gode.

Konklusion:

Det er alment kendt, at SPOT Festivalen er til for at promovere ukendte kunstnere. Derfor er der også meget fokus på den gode stemning, hvor man ikke peger fingre af den nye dreng i klassen, men derimod hylder musikken og sammenholdet. Af samme grund er det vores hensigt at forholde os objektivt til festivalen, og skabe en positiv atmosfære for modtageren.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *