Mål- og metodebeskrivelse

Om projektet: 

I samarbejde med SPOT dækker vi festivalen 2014 i Aarhus. Samarbejdet består i at vi overtager SPOTs instagram-profil, der fra begyndelsen har 490 følgere. Med hjælp fra SPOTs facebook-side og Twitter-konto, skal Instagram-profilen blive promoveret. Instagram-profilen skal bruges til at få spredt nyheder og informationer fra SPOT ud til så mange musikelskere som muligt. Ydermere skal den nye filmafdeling af SPOT promoveres via Instagram. Under selve festivalen skal vi også live-dække festivalen, hvor der vil blive lagt artikler og videoer op  på spotfestival.dk/live

Målgruppe: 

Vores målgruppe er overordnet set brugerne af Instagram, nærmere bestemt de brugere, der har interesse i SPOT Festivalen alene, men også dem, der følger kunstnerne fra festivalens lineup.

Overordnet mål for den samlede dækning: 

Vores målsætning er at styrke SPOTs nuværende Instagram-profil, der står lidt i skyggen af de andre store sociale medier som Facebook og Twitter. At få antallet af følgere op på et niveau, hvor profilen kan måle sig med de større festivaler herhjemme. Det skal være muligt for Instagrambrugerne at få eksklusiv dækning af SPOT Festivalen bl.a. backstage interviews. Det skal være en forholdsvis bred dækning, så vi når ud til så mange brugere som muligt.

Hvad får brugerne, kunstnerne og SPOT ud af projektet? 

Både op til SPOT og under festivalen er det klart, at programmet og events vil blive promoveret via Instagram, således at SPOTs følgere, og følgere til folk der har en tilknytning til SPOT, vil få oplysninger omkring festivalen. Dermed er der en sandsynlighed for, at flere mennesker vil møde op – ergo flere publikummer til kunstnerne og flere solgte billetter til SPOT. Det skal være sådan, at vi i form af vores virke som presse, kan give vores følgere nogle billeder/videoer fra steder, hvor det ikke er muligt for festivalgængerne at få adgang til. Dette vil eksempelvis være backstage. Ydermere vil der sandsynligvis opstå noget uventet i form af uplanlagte fester, som vi naturligvis skal informere vores følgere om og eventuelt rapportere fra. Det er også vigtigt, at vores instagramprofil skal fungere som en form for stemningsrapport til brugerne, så de på sin vis får set sig selv og hinanden under festivalen. Dette kan både fungere som en optakt og en efterfølgende reaktion.

Konkrete målbare målsætninger:

– 1500 følgere på Instagram – Dette tal er baseret på en sammenligning af andre danske musikfestivaler, hvor Smukfest eksempelvis har ca. 2400 følgere på instagram.

– 1-2 opslag om dagen inden festivalen (naturligvis med kravet om at opslagene skal være af en vis kvalitet)

– 10-15 opslag under festivalen

– Vi vil primært lægge videoer ud frem for billeder i et forsøg på at teste videoens styrke på Instagram. Instagrams video er kun lidt over et halvt år gammel, så det er forholdsvis nyt.

– Brugerinteraktion

Kriterier for succes:

– Kvaliteten af vores opslag skal være høj.

– Vores følgere må ikke blive spammet med indhold (under festivalen vil der dog blive skruet op for opslag pr. dag)

Værktøjer:

Hootsuite, Scribblelive, Instagram, Twitter, Youtube, Facebook.

Opfølgning på målsætninger og kriterier for succes:

Vi slutter af med over 1700 følgere, så man må sige, at vi er lykkedes med målsætningen 1500 følgere.

Vi har dagligt fået lagt mindst ét opslag op inden festivalen for at holde gang i flowet. Vi fik også lagt 10 opslag op både om fredagen og om lørdagen. Det har hele tiden ligget i baghovedet, at vi ikke ville spamme vores følgere.

Det har generelt været svært at skabe brugerintertaktion i form af kommentarer og nyskabte hashtags. Derimod er ‘likes’ en god måde for brugerne at give anerkendelse på. Her har vi i snit haft over 50 ‘likes’ pr. opslag.

Størstedelen af vores opslag har været videoklip, som har fået en fin respons. Dog står billedet stærkt som et opslag, fordi det hurtigt skaber en følelse hos seeren og ikke ‘kræver’ tid.

I forhold til kvaliteten af indholdet føler vi, at vi har leveret et tilfredsstillende produkt. Vi har indimellem skrottet nogle opslag pga. manglende kvalitet. Her har vi i stedet brugt billeder taget af dygtige fotografer. De gode fotos får også en tydelig i anerkendelse i form af ‘likes’.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *