Refleksioner

Mission og formål:

Missionen har fra start været at få udvidet SPOTs instagram profil så meget som overhovedet muligt. Dette kommer bedst til udtryk i antallet af følgere. I vores optik har SPOT Festivalen altid været en overset festival, der ikke har fået den opmærksomhed, den fortjener. Derfor var det også vigtigt for os, at få tilknyttet masser af følgere til vores profil, således at flere personer ville blive oplyst om SPOT Festivalens program og lineup. Fordi vi begge to har boet i Aarhus og den ene part af os kommer fra Aarhus, ved vi også, at reklameringen af SPOT Festival ikke er helt optimal. Dette blev også endnu mere klart for os, da vi lavede en voxpop omkring SPOT Festivalen, hvor flere ikke var klar over, hvem der spillede, og hvornår festivalen fandt sted.

Dette bringer os videre til formålet. Ugerne op til festivalen har været promovering af vores profil og festivalen. Under festivalen har vi fokuseret mere på at være guiden, der giver følgerne nogle informationer og insights, de ikke selv har adgang til.

Det er klart for os, at jo flere følgere vi får, jo flere potentielle gæster vil der sandsynligvis deltage under festivalen (eller måske næste år). Derfor var formålet også, at udvidelsen af instagramprofilen, skulle være med til at udvide SPOT Festivalen i form af billetsalg og vibrationer både online og mund-til-mund omkring festivalen. Selvom mange i Aarhus ikke havde det store kendskab til festivalen, var der til gengæld altid en positiv respons omkring lineuppet, når folk fik det at vide.

SPOT Festival 2014: To dage, 20 journalistsstuderende og video på Instagram:

–       En tredobling af følgere

–        Et hashtag benyttet mere end 2400 gange

–       Et like-gennemsnit på 52,5 pr. opslag

 Hvorfor Instagram og video?

Valget faldt hurtigt på Instagram som platform for vores dækning af SPOT. Festivalen er et socialt og meget visuelt event, så en billeddækning på dette sociale medie var ideelt. Vi har haft et mantra, der hed, at hvis du fulgte SPOT på Instagram, så gik du ikke glip af noget. Så der var et krav om, at vi skulle dække så meget som muligt og så hurtigt som muligt. SPOT har en Facebookside og en Twitterprofil, der kører ganske udmærket, men deres Instagram-profil havde de ikke gjort det helt store ved. Da vi overtog profilen var den på 490 følgere.

I dag er der over 1.700 følgere på vores profil .

I juni 2013 blev det muligt at uploade video på Instagram. Maxlængden på klippene er i dag på 15 sekunder, og efter valget var faldet på Instagram som platform, så blev vi ret tændte på videomediet. For i stedet for at beskrive et billede med en lang billedtekst, så kunne vi lave en video, hvor der var plads til flere indtryk og derved mindske billedteksten. Og så var der jo selvfølgelig også den journalistiske udfordring i, om man kunne levere indhold på under 15 sekunder, uden at det blev for tyndt.

Video falder også mere i øjnene, når du kører ned over dit eget instagram-feed. Der er dog nogen, der ikke har den seneste opdatering af Instagram, så de kan ikke afspille video (fandt vi ud af), og vi talte også om, at det måske var nemmere at se på et billede, når man sad i en bus eller i blandt andre, end det var at afspille en video med lyd. Så der kom også billeder op på sitet. Kun de bedste, da vi virkelig kunne mærke, at det var de gode billeder, der blev anerkendt.

Til trods for Instagrams mange filtre og redigeringsmuligheder, der gør alle os amatører til fotografer, så kan man stadig godt se, når et billede er taget af en professionel fotograf, som f.eks Michael Simpson-, Rainbow Panorama- og GoGo Berlin-billedet på vores profil. Det træk langt flere likes end de andre billeder, som vi selv tog.  Men vores hovedfokus lå på videodelen, da vi mener, at det giver en langt bedre fornemmelse af hele festivalstemningen end et billede. Desværre tager det lidt længere tid at producere og redigere en video, men dertil havde vi forproduceret videoer og kunne supplere med billeder under ventetiden.

 

I forhold til de andre festivaler på Instagram:

SPOT Festival budgetterede i år med 3.000 solgte billetter – Deres Instagram-profil har i skrivende stund 1.710 følgere.

SmukFest havde sidste år 44.000 gæster med billet – Deres Instagram-profil har i skrivende stund 2.454 følgere.

NorthSide budgetterede sidste år med 25.000 solgte billetter – Deres Instagram-profil har i skrivende stund 3.488 følgere.

Roskilde Festival solgte sidste år 75.000 billetter – Deres Instagram-profil har i skrivende stund 15.000 følgere.

I forhold til hvor lille et budget og billetsalg SPOT har, så har vi formået og optimere deres profil på Instagram til et niveau, hvor der ikke er langt til f. eks. SmukFest, hvis billetsalg er 10 gange så stort som SPOT.

 

Promovering af siden og SMO:

Da vores hovedfokus lå på Instagram, og da der er tale om en livedækning, havde vi fra start gjort os bevidste om, at vi ville forsøge at optimere vores site via de sociale medier. Det går langt hurtigere end SEO og når det netop handler om at dele sine oplevelser på SPOT, så er de sociale medier det helt rigtige værktøj.

SPOT havde dog en ret stram styring af deres Facebook-side, så det var begrænset, hvor meget vi måtte benytte den. Men vi fik postet en del opslag omkring vores instagram-side og fik installeret et feed på hovedsiden, der linker direkte til et Instagram-album, og derfra kan man komme direkte videre til Instagramsiden. SPOT har over 14.000 følgere på FB, så allerede der er vi nået godt ud til målgruppen. For at lave SEO havde SPOT installeret et plugin på wordpress, der automatisk sørger for den mest optimale udnyttelse af søgemaskiner.

Inden festivalen lagde vi systematisk ud med at finde ud af, hvilke af ALLE kunstnerne fra festivalens lineup, der var på Instagram. Dem kontaktede vi direkte via Instagram Direct og opfordrede dem til at spotte for SPOT.

Det gjorde blandet andet: Mads Langer ( 49.000 følgere), Stine Bramsen (14.000 følgere), Kidd ( 25.000 følgere) og Christopher (200.000 følgere) og mange flere.  De fleste med mentions, andre med ”spot14” eller ”spotfestival” som hashtag. Desværre er der ikke de store værktøjer til at finde en ”potential reach” på Instagram, men til gengæld ved vi, at Instagram ikke opererer med algoritmer i så høj grad, som Facebook gør. Så når du deler noget på instagram, så er det i princippet alle dine følgere, som du når ud til. Dette var også en af årsagerne til, at vi valgte Instagram som platform.

Langt de fleste opslag, som vi lavede på Instagram, delte vi også på SPOTs Twitter profil ( 3.791 følgere). Så dette har forhåbentlig også skabt trafik inde på vores instagramside.

Derudover opfordrede vi også alle vores journalister til at dele indhold og sprede ordet omkring vores side på Instagram og hashtagget ”spot14”.

For at gøre opmærksom på vores profil gik vi også systematisk ind og ”likede” alle opslag under hashtaggene ”spotfestival” og ”spot13”. Og vi likede løbende opslag, der blev lagt op under hashtagget ”Aarhus”. For netop at ramme de tidligere spotfestivaldeltagere og byens borgere. Vi havde en diskussion, om det var at spamme folk, men når vi blot tilkendegiver, at vi synes godt om deres billeder, så er det jo helt op til dem selv, om de vil besøge vores side og like vores billeder eller følge os. Vi blev også enige om, at instagram er en ”se mig”-platform, hvor hashtags er med til at reklamere for brugernes billeder. Med andre ord, så er brugerne klar over og selv skyld i, at de vil blive set, hvis hashtags er tilføjet.

Heldigvis blev interessen gengældt, og vi fik mange ”gode” følgere. I stedet for, at det var helt tilfældige danskere, så gik vi efter aarhusianere og folk med tilknytning til SPOT og musik-miljøet. På vores profil følger vi musikere, branchefolk, pladeselskaber, musikjournalister og radioværter, og mange af dem følger også os.

 

SPOT Live og redaktionen:

10 journaliststuderende til at lave reportager, interviews og styre live-sitet.

Det var en stor fordel for os, at vi sammen med snapchat-drengene havde lavet et stort forarbejde med at inddele vores medstuderende i grupper, lave konkrete opgaveplaner for dem og havde kontaktet diverse managers og promotors for at aftale backstage interviews med de artister, som vi fandt interessant. Det gav os overskud til at fokusere mere på Instagram-profilen, når der hele tiden sad to og overvågede de sociale medier og styrede live-sitet.

Størstedelen af de kunstnere vi havde udvalgt til interviews og koncertreportager, var nøje udvalgt ud fra popularitet og dermed også antallet af følgere på deres respektive instagram-profiler. Med det stramme musikprogram var det vigtigt for os, at vi ville få mest muligt ud af vores dækning.

Trods opfordringer om at levere meget video- og billedmateriale, så kom der ikke så meget, som vi havde håbet, der kunne bruges på Instagram-siden, så der var en ret død periode fredag eftermiddag på Instagram-profilen. Her kunne vi med fordel have haft en ”bank” med mulige opslag klar, så der hele tiden skete noget. Den erfaring tog vi dog med til lørdagen, hvor vi havde en konkurrence og en video i ”banken”, vi kunne lægge op på siden, før der for alvor kom indhold ind fra de andre studerende.

Overvågning og monitorering:

Overvågning af de sociale medier er alfa omega, når der er tale om en livedækning af et event, og når vores egne platforme også er sociale. Som værktøj til os selv og til live-redaktionen oprettede vi et Hootsuit dashboard, hvor vi overvågede vores hashtags, mentions, geosøgning og vores egne profiler på både Instagram og Twitter. Det gav et virkelig godt overblik over indholdet på de sociale medier, og vi kunne også bruge mere at det, der blev lagt op til indhold til vores Scribblelive-feed, som kørte på vores live-site. Netop at inddrage brugernes inputs gav også et godt flow til live-sitet i de perioder, hvor vores egne journalister ikke lige havde noget indhold klar.

Design af live-sitet

Spotfestival.dk/live er responsiv, så den er overskuelig på mobilen og på tablets. Dette var vigtigt for os, da mange i vores målgruppe må formodes at være på selve festivalen og kun have mobilen ved hånden. Set i bakspejlet, så fyldte Scribblelive elementet måske lidt for meget i forhold til resten af start siden, så man skulle scrolle ret meget for at komme ned til artiklerne og instagram-billederne.

Dog kunne vi se, at der typisk var omkring 30 inde og følge scribblelive-siden og da den peakede var vi nogle gange oppe på lidt over 50 besøgende. Hvilket var overraskende meget i forhold til, hvad vi havde regnet med.

Vi har naturligvis haft Steve Krugs’ første lov i baghovedet – jo enklere sitet er, jo mindre skal læseren tænke. Derfor er siden udstyret med en centreret nyhedsstrøm, hvor hver enkel platform bliver præsenteret med tilhørende thumbnails og billedtekst.

Vi har valgt at opstille platformene i en hensigtsmæssig rækkefølge (Don’t make me think, s.107), således at læseren støder på det mest relevante først i forbindelse med live-dækningen. Rent visuelt vil vi gerne have nogle store, flotte billeder som blikfang, når en person klikker ind på siden første gang. Dog skal der også være muligt for læseren at danne sig et overblik over indholdet. For at undgå de såkaldte ‘instructions’, jfr ”Don’t Make Me Think”, har vi forsøgt at skære så meget overflødig forklaring fra indholdet som muligt.

I stedet er siden udstyret med korte beskrivelser og velkendte logoer. Vigtigheden med en kort og fængende tagline jfr. ”Don’t make me think”, har også været i vores overvejelser, for at få en krog i læseren. Derfor beskriver vi siden ”Seneste nyt fra SPOT – mens det sker”. Vi holder os under de otte ord, og siden fanger læseren med den præcise beskrivelse.

8 journaliststuderende til at lave video til Instagram-siden

Ud over de medstuderende fra vores eget semester, så fik vi også rådighed over 8 andre studerende fra Journalisthøjskolens 3. semester og medievidenskab på Aarhus Universitet. Dem inddelte vi i 4 teams, som hver skulle producere 3 stemningsreportager om dagen til Instagram profilen på video. Det kom der nogle virkelig gode videobidder ud af, fordi vi forinden havde forklaret dem, hvordan det hele skulle se ud og redigeres. Og når vi sad i redaktionsgruppen og alle andre fra holdet primært leverede indhold til live-sitet, så var det rart, at der kom indhold specifikt til instagram-profilen.

#spot14:

Det var nærliggende, at brug ”spot14” som det officielle hashtag i år, da SPOT Festival sidste år brugte ”spot13”. Der er sandsynligvis mange, der kender til sidste års hashtag og derfor valgte vi at køre videre med dette. Og så ville vi også kunne se, hvor mange der brugte hashtagget i år, da det jo kun er for dette års festival. I skrivende stund er ”spot14”-hashtagget blevet brugt 2458 gange. Det vil altså sige, at der er over 2000 gange er blevet lavet opslag eller kommentarer, der har været relevante i forhold til dette års festival på Instagram.

2.082 gange er ”spotfestival” blevet brugt som hashtag. Størstedelen er blevet brugt i år, men dette hashtag er også blevet brugt de forrige år.

Til sammenligning blev hashtagget ”smuk13”, som var SmukFest’s officielle hashtag sidste år, blevet brugt 7.467 gange. Men da denne festival er over 10 gange så stor som SPOT og er langt mere kommerciel, så er vi godt tilfredse med brugen af ”spot14”, da det uden tvivl har skabt en stor omtale af festivalen på Instagram og har genereret trafik til vores side.

Interaktion:

En af de største udfordringer med Instagram-profilen var at få skabt interaktion med vores følgere. I de fleste opslag forsøgte vi at slutte med et spørgsmål, så som ”hvad synes du om koncerten?”. Men der var overraskende lidt respons tilbage.

Derfor forsøgte vi os med at lancere  hashtagget ”spotmad”. Her skulle vores følgere uploade billeder af den mad, som var deres bedste kur mod tømmermænd. Det fik vi kun sølle to brugere til at reagere på. Langt bedre gik det dog, hvis der var en gulerod for enden!

Det fandt vi ud af, da vi lavede konkurrencen om to lørdags-billetter, hvor brugerne skulle poste et billede af deres fredagshumør. Her var der hele 57 brugere, som lagde et billede op til konkurrencen og brugte hashtagget ”spotkonkurrence”.  Samme gjorde sig gældende, da vi lavede en konkurrence, hvor man kunne vinde 5 ølbilletter, hvis man kunne gætte hvilken sang, der blev nynnet i en af vores videoer. Der fik vi 10 kommentarer, men måtte desværre erkende, at sangen var for let, så den blev hurtigt gættet. En anden fejl var, at vi skrev det ville være den hurtigste med det rigtige svar, der ville vinde. I stedet skulle vi have skrevet, at vi ville trække lod blandt alle de rigtige besvarelser, så flere ville deltage, selvom det rigtige svar allerede var blevet givet.  Set i bakspejlet ville det sandsynligvis også have været en fordel for os, hvis vi havde skiltet mere med, at der var tale om en konkurrence.

Vi forsøgte også at ”hjælpe” Kidd med at finde en god efterfest, hvor vores følgere skulle komme med inputs. Der kom 9 kommentarer, men grundet det sene tidspunkt fik dette opslag desværre heller ikke genereret den helt store interaktion.

Instagram er et hurtigt medie og det er et scrolle-medie og står man lige på en festival, så er det måske ikke lige en kommentar man er allermest fristet til at lave. Vores fornemmelse er, at et ”like” er den letteste og mest brugte form for interaktion mellem medie og bruger. Heldigvis var der dog rigtig mange, der likede vores opslag.

Før vi overtog profilen den 8. april, så havde deres opslag et gennemsnitligt antal likes på 11,6. Vi fik i gennemsnit 52,5 likes pr. opslag.

 

Analyse af opslag ud fra STEPPS-modellen:

På Facebook:

 Det instagram-opslag der har fået flest likes og delinger på Facebook var uden tvivl vores timelaps af opsætningen af Magic Sky teltet på SPOT Royal. Det fik 150 likes og blev delt 17 gange på Facebook. Det fik 79 likes på Instagram. På Facebook linkede vi til videoen på instagram og opslaget lød:

Har I set SPOT Royal-scenen foran Musikhuset Aarhus? Vi glæder os til at præsentere masser af gratis musik til jer på den fredag og lørdag (kræver IKKE festivalarmbånd): http://spotfestival.dk/program-spot-royal/

Emotions: ”Vi glæder os”. Følelser som f. eks begejstring tænder læserne og driver dem til at dele mere.

Public: ”Har I set SPOT Royal-scenen foran Musikhuset Aarhus?” Jo mere offentlig du kan gøre dit opslag – jo bedre. Folk vil gerne kopiere andre. Hvis der nu var nogle, der havde kommenteret, at de havde lagt mærke til det store telt, så havde det måske fanget endnu fleres opmærksomhed, at der var et kæmpe telt i byen, som de IKKE havde set, og derfor ville de jo være nødt til at læse opslaget for at finde ud af, hvad de har misset. Der var lidt bedre held med at få kommentarer på Instagram på videoen.

Pratical Value: ”..Masser af gratis musik til jer på den fredag og lørdag ( kræver IKKE festivalarmbånd)”. Her er der altså masser af nyttig viden, som folk gerne vil dele med deres venner. Det er fredag og lørdag og det er gratis! Det vil folk gerne dele med deres bekendte og giver dermed det gode råd videre.

På Instagram:

Det opslag der havde størst succes på Instagram, når vi kigger på antal likes, det var billedet med publikum til GoGo Berlins koncert. Hele 149 personer havde liket det, men hvad var det, det billede kunne, der illustrerer et publikum og en billedtekst, der lød sådan her:

Er det dig, vi kan se på billedet? @gogoberlin sendte god energi, rock og svedige toner ud over publikum her til aften! #spot14

Social Currency: Folk vil gerne associeres med en god oplevelse. Jeg var der! Derfor vil man gerne like dette opslag og vise, at man var der og vise, at musik og kulturbegivenheder interesserer en.

Emotions: ”..@gogoberlin sendte god energi, rock og svedige toner ud..”. Sætningen emmer af følelse og forhåbentlig kan de folk, der var til koncerten genkende beskrivelsen.

Public: Jo mere offentlig du kan gøre dit opslag – jo bedre.  Et billede med flere hundrede festivalgæster må være et ret godt forsøg på at ramme så bredt som muligt.  Folk vil gerne se sig selv.

STEPPS analyse af vores Instagram-profil generelt:

Social Currency: Folk ville heldigvis gerne vise, at de var til SPOT Festival. Det viste de med de over 2400 gange, som hashtagget #spot14 blev brugt. Når de følger SPOT på instagram og uploader billeder fra eventet, så viser de, at de er kulturinteresserede og går op i musik.

 Triggers: Vi opfordrede jo alle artisterne til at spotte for SPOT på deres egen instagram-profiler, og det gjorde rigtig mange. Så når man måske tænker på Christopher og så hans profil, jamen så stod der også SPOT på hans Instagram. Det er også en trigger, når vi viser en lille bid af en video og skriver, at man kan se hele videoen inde på vores live-site.

Emotion: Alle stemningsvideoerne og koncertreportagerne, der beskriver stemningen og følelsen af koncerterne.

 Public: Vores profil er offentlig. Hver gang en kunstner har nævnt os eller brugt hashtagget er siden blevet mere offentlig. Vi har spottet meget for SPOT Royal, som er for alle også dem uden festivalarmbånd, dette er også en måde at gøre et ellers lukket arrangement mere offentligt. Vi har spottet for vores liveside spotfestival.dk/live og har omvendt spottet for vores instagram-side på Facebook, Twitter, nyhedsbreve og på livesitet. Hver gang hashtagget er blevet brugt, har flere tusind fået øjnene op for, at der er noget, som hedder spotfestival og at deres venner måske var til det.

 Practical Value: Netop fordi vi har været i en dobbeltrolle og også har skulle promovere SPOT Festival, så har der virkelig været mange praktiske informationer i vores Instagram-opslag, og vi forsøgte flere gange under festivalen at være et skridt foran og fortælle vores følgere, hvem der spiller næste gang og hvor. Så der er virkelig meget practical value at hente, hvis man følger SPOT Festival på Instagram.

Stories: I flere af vores opslag har vi forsøgt at fortælle en lille historie eller skrive en minireportage eller give et ekstra funfact, så det ikke blot er en billedtekst. Dette husker folk bedre, og dermed er der også større chance for, at de deler/ liker/ følger.

 

Yes! 50 scientifically proven ways to be persuasive” og skrivestilen

Der er tre råd fra ”Yes!”-bogen, som vi har benyttet os meget af i vores arbejde med de sociale medier og det er:

Social Proof – Folk lader sig inspirere af andre, som de kan forholde sig til. Folk, der minder om dem selv, eller som har viden inden for et emne, som f. eks. Når vi laver en artikel med musikredaktør, Simon Sandfeld eller Carsten Holm, som fortæller hvilke koncerter på SPOT, som du bare SKAL se! Eller voxpoppen vi lavede på Instagram, hvor vi spurgte parkgæster i Aarhus, hvem de godt gad at se på årets SPOT Festival. Alt dette er med til at hjælpe dem, der er i tvivl om, hvad de skal opleve til festivalen.

Personalize request – Når man skal bede om hjælp, så giver det oftere pote, hvis en henvendelse er personlig. Derfor skrev vi direkte til artisterne på deres egne Instagram-profiler, som de ofte selv styrer, at vi glædede os til at se dem på årets SPOT Festival og om de ikke ville hjælpe os med at få flere følgere til Instagram-profilen.

Kiss – Keep it simple stupid. Det er en mantra, der er gået igen på alle opslag på Facebook, Twitter, Live-sitet og Instagramprofilen. Vi har virkelig holdt teksterne korte, især på de sociale medier. For at alle kan være med, og for at vi ikke mister for mange på vejen. Små korte nyhedsupdates, så man hele tiden var opdateret om, hvad der skete på SPOT.

Rollen, skrivestilen og vinkler:

Det blev til i alt 51 artikler på live-sitet fra vores team og få fra SPOT selv, der alle var bygget op omkring 3-3-3 modellen for at gøre dem overskuelige og letlæselige. Dertil kommer der et utal af inputs fra de sociale medier, som blev postet i vores Scribblelive-feed med meget få mellemrum for at skabe et godt live-flow. 39 billeder og videoklip blev lagt på Instagram. Alle med en meget kort og informerende tekst.

Det har været en lidt dobbeltrolle, som vi har haft under SPOT Festival. På den ene side har vi forsøgt at forholde os objektivt og dække festivalens gode og dårlige side og på den anden side har vi også skulle promovere SPOT Festival og skabe et større fokus på eventet. Derfor valgte vi en profil på Instagram, hvor vi påtog os en mere informerende rolle med ting, der skete lige nu og her.

Vi har bevidst skrevet meget korte tekster til billederne for ikke at miste følgernes koncentration. Før festivalen eksperimenterede vi med at lave afsnit i vores tekst, men det var for svært at styre, da man ikke direkte kan lave afsnit i skrivefeltet på Instagram, og teksten fylder også for meget på skærmen. Vi har på Instagram kørt meget positive og neutrale vinkler. Koncertreportager, backstage interview med kunstnerne om SPOT Festivalen og stemningsreportager fra forskellige steder på festivalen.

På live-sitet har vi og de andre journalister været mere objektive, men stadig uden at inddrage egne meninger og holdninger. Men vi har da klart været mere subjektive, nu hvor vi repræsenterede SPOT, frem for hvis vi havde en uafhængig samarbejdspartner, som man normalt har i journalistisk formidling. Den neutrale og positive vinkel er inspireret af diskursen fra sidste års dækning af SPOT Festivalen. Dette bliver uddybet i vores diskursanalyse.

Det er tre råd fra Roy Peter Clark’s ”How to write short”, som vi virkelig har benyttet os af.

Cut it short, Sell og Marry words with pictures.  Det var fra start et bevist valg om, at vi ikke ville skrive lange billedtekster på Instagram. Det er et hurtigt medie, og vi følger selv flere medier på Instagram, som skriver lange billedtekster og synes, at man går død i det. Det er måske heller ikke alle, der har tid til at læse en mindre artikel på Instagram, hvis de står midt på en festival med en fadøl i den anden hånd.

Da vi repræsenterede SPOT og vores mål var at optimere deres Instagram-profil så meget som muligt, så var det helt naturligt, at der skulle ”sælges”. Der blev promoveret, reklameret og teaset i rigtig mange af teksterne på Instagram. Hele tiden har det også været vigtigt for os kun at skrive det nødvendige i forhold til billedet. Det er som sådan ikke en billedtekst, man lægger op på Instagram, det er mere en miniartikel, hvis rubrik og brødtekst er skåret helt skarpt. Så inden teksten blev lagt op, så tjekkede vi, at det var kort og præcist, og at det supplerede billedet på bedste vis.

En anden overvejelse var, hvor meget vi skulle poste i løbet af en dag. Der er ikke meget erfaring at hente på det område. Vi ville nødig spamme og smide for meget indhold op. Så det blev til 10 posts pr. dag fredag og lørdag. Og det var et bevidst valg af kvalitet frem for kvantitet. Man kunne måske godt have eksperimenteret mere med, hvor meget man kan smide ud, før folk bliver mætte, men med kun to dage og mange ”svage” billeder, turde vi ikke lægge for meget op. Man kunne selvfølgelig godt have taget chancen og analyseret på, hvornår folk står af i forhold til hvor meget man lægger op og hvad man lægger op, men vi ønskede simpelthen ikke at bryde kvalitetsniveauet på profilen.

Profilens fremtid:

Profilen er blevet et rigtig godt værktøj for SPOT til at komme ud til mange relevante mennesker. Steffan Lykke Møller fra SPOT har selv fortalt os, at vi har fået skabt en god og solid platform, som de vil bygge videre på. En platform, som også er nemmere for dem at overtage frem for eksempelvis snapchat. Da SPOT Festival er én gang årligt, så vil profilen nu komme til at ligge stille i et stykke tid, indtil der er nogle, der igen starter op ved næste års festival. SPOT bliver sat ordentligt ind i, hvordan vi har styret profilen, og hvordan de kan optimere den yderligere næste år.

 

Mål- og metodebeskrivelse

Om projektet: 

I samarbejde med SPOT dækker vi festivalen 2014 i Aarhus. Samarbejdet består i at vi overtager SPOTs instagram profil, der fra begyndelsen har 480 følgere. Med hjælp fra SPOTs facebook-side og youtube-kanal, skal instagramprofilen blive promoveret. Instagramprofilen skal bruges til at få spredt nyheder og informationer fra SPOT ud til så mange musikelskere som muligt. Ydermere skal den nye filmafdeling af SPOT promoveres via instagram. Under selve festivalen skal vi også live-dække festivalen, hvor der vil blive lagt artikler og videoer op på en undermenu på spotfestival.dk.

Målgruppe: 

Vores målgruppe er overordnet set brugerne af instagram, nærmere bestemt de brugere, der har interesse i SPOT Festivalen alene men også dem, der følger kunstnerne fra festivalens lineup.

Overordnet mål for den samlede dækning: 

Vores målsætning er at styrke SPOTs nuværende instagramprofil, der står lidt i skyggen af de andre store sociale medier som Facebook og Twitter. Det skal være muligt for instagrambrugerne at få eksklusiv dækning af SPOT Festivalen bl.a. backstage interviews. Det skal være en forholdsvis bred dækning, så vi når ud til så mange brugere som muligt.

Hvad får brugerne, kunstnerne og SPOT ud af projektet? 

Både op til SPOT og under festivalen er det klart, at programmet og events vil blive promoveret via instagram, således at SPOTs følgere, og følgere til folk der har en tilknytning til SPOT, vil få oplysninger omkring festivalen. Dermed er der en sandsynlighed for, at flere mennesker vil møde op – ergo flere publikummer til kunstnerne og flere solgte billetter til SPOT. Det skal være sådan, at vi i form af vores virke som presse, kan give vores følgere nogle billeder/videoer fra steder, hvor det ikke er muligt for festivalgængerne at få adgang til. Dette vil eksempelvis være backstage. Ydermere vil der sandsynligvis opstå noget uventet i form af uplanlagte fester, som vi naturligvis skal informere vores følgere om og eventuelt rapportere fra. Det er også vigtigt, at vores instagramprofil skal fungere som en form for stemningsrapport til brugerne, så de på sin vis får set sig selv og hinanden under festivalen. Dette kan både fungere som en optakt og en efterfølgende reaktion.

Konkrete målbare målsætninger:

– 1500 følgere på instagram – dette tal er baseret på en sammenligning af andre danske musikfestivaler, hvor Smukfest eksempelvis har ca. 2400 følgere på instagram.

– 1-3 opslag om dagen inden festivalen (naturligvis med kravet om at opslagene skal være af en vis kvalitet)

– 10-15 opslag under festivalen

– Vi vil primært lægge videoer ud frem for billeder i et forsøg på at teste videoens styrke på instagram. Instagrams video er kun lidt over et halvt år gammel, så det er forholdsvis nyt.

– Brugerinteraktion

Kriterier for succes:

– Kvaliteten af vores opslag skal være høj.

– Vores følgere må ikke blive spammet med indhold (under festivalen vil der dog blive skruet op for opslag pr. dag)

Værktøjer:

Hootsuite, Scribblelive, instgram, twitter, youtube, facebook.

Opfølgning på målsætninger og kriterier for succes:

Vi slutter af med over 1700 følgere, så man må sige, at vi er lykkedes med målsætningen 1500 følgere.

Vi har dagligt fået lagt mindst ét opslag op inden festivalen for at holde gang i flowet. Vi fik også lagt 10 opslag op både om fredagen og om lørdagen. Det har hele tiden ligget i baghovedet, at vi ikke ville spamme vores følgere.

Det har generelt været svært at skabe brugerintertaktion i form af kommentarer og nyskabte hashtags. Derimod er ‘likes’ en god måde for brugerne at give anerkendelse på. Her har vi i snit haft over 50 ‘likes’ pr. opslag.

Størstedelen af vores opslag har været videoklip, som har fået en fin respons. Eksempelvis er det en video, der har fået flest ‘likes’ på profilen. Dog står billedet stærkt som et opslag, fordi det hurtigt skaber en følelse hos seeren og ikke ‘kræver’ tid.

I forhold til kvaliteten af indholdet føler vi, at vi har leveret et tilfredsstillende produkt. Vi har indimellem skrottet nogle opslag pga. manglende kvalitet. Her har vi istedet brugt billeder taget af dygtige fotografer. De gode fotos får også en tydelig i anerkendelse i form af ‘likes’.

TORSDAG:

Snapchatgruppen og Instagramgruppen står selv for dækning og får live-sitet og scribblelive til at køre. Der udover produceres der 5 artikler til at ligge klar på live-sitet, når vi går i luften fredag klokken 12.

FREDAG:

Bo & Lars – redaktionsgruppe fra cirka 14.00 til 22.00

Mette & Marie Klokken 19.15-20.00 The Blue Van. Interview inden koncert – arrangeres af SPOT-gruppen. Kort koncertreportage efter 3x3x3-modellen.

Søren og Rasmus laver SNAP. Klokken 23.30-00.10 Lucy Love – Backstage-interview – arrangeres af SPOT-gruppen + koncertreportage – begge dele eventuelt med fokus på sceneshow, som er lovet stort og flot.

Mikkel & Stephen Klokken 21.00-21.35 Choir of Young Believers – Koncertreportage efter 3x3x3-modellen. BON HOMME OG LYDMOR UMIDDELBART EFTER Klokken 00.30-01.10 KIDD. Backstage-interview + video til youtube og live-feed af backstagestemning. Arrangeres af SPOT-gruppen.

Aske og Anders er backstage, Rasmus og Søren snapper fra koncert.

Julie & Elizabeth Klokken 20.30-21.05 Stine Bramsen. Koncertreportage + voxpop eksempelvis ”hvad synes du om SB udenom Alphabeat”.

Anders og Aske laver instagram. 22.00-sent med Kidd og de sene koncerter.

LØRDAG:

Mette & Marie: Klokken 15.30-16.15 Søren Ulrich Thomsen & Det glemte kvarter – video af koncert til livefeed + reportage af den anderledes stemning. Redaktionsgruppe cirka 18.30 til sent.

Christopher + Ida Klokken 17.30-18.15 Panamah. Backstageinterview, arrangeres af SPOT-gruppen. + kort reportage. Klokken 20.15-20.45 The Minds of 99, Interview. Eventuelt om hittet det er knud som er død, eller forskellen på at spille sammen nu og da de startede (mange år siden) Klokken 22.00-23.00 Psyched up Janis, koncertreportage m. fokus på ‘tilbagekomsten’.

Mikkel & Stephen Klokken 17.00-17.35 Nelson Can – koncertreportage Klokken 21.15-21.55 Go Go Berlin – koncertreportage

Aske og Anders laver interview med Christopher.

(Søren og Rasmus laver snapchat) Mødes med GOGO – ring til Tarek på 21732432 kl 19.40. Mødes 19.45-20.15. Klokken 22.45-23.20 Naomi Pilgrim – koncertreportage

Julie & Elizabeth Redaktionsgruppe – cirka 14 til 18.30 Klokken 19.15-19.50 Treefight for Sunlight – Backstage-interview om hvilke muligheder SPOT Festival giver bands. Arrangeres af Spot-gruppen. Klokken 22.30-23.05 Karl William – Backstage-interview og koncertreportage, arrangeres af SPOT-gruppen. 21.30 TJEK

SØNDAG:

Instagramgruppen og Snapchatgruppen står selv for dækningen. Der kommer reportager fra SPOT Film arrangementet og stemningsvideoer fra den foregående dag.

VIDEOTEAM TIL INSTAGRAM:

Fredag og lørdag levere 8 studerende fra DMJX og Medievidenskab på AAU 15 sekunders stemingsreportager i form af video. De er opdelt i 4 grupper og skal hver levere 3 videoer pr. dag løbende. Videoerne skal være forredigerede og hvis der er tid til det, så skal der være det oficielle spotlogo i starten eller slutningen.

 Uddrag fra fællesbesked til vores medstuderende om krav og omfang:

”Når der står koncertreportage er de alle i udgangspunktet forventet som 3x3x3-modellen og mellem 1400 og 1800 anslag inklusiv mellemrum. Ved nogle af koncerterne er der foreslået en vinkel, ved andre er der frit slag.

Det er absolut positivt, hvis i kan få et citat fra en koncertgænger eller to med i alle reportagerne. Hvis i overhovedet ikke kender det band, som i skal dække, og at i føler jer helt ude og skide, så er man velkommen til at bytte opgaver internt, så længe der gives besked herom.

Voxpop: nogle af jer skal lave voxpop ved nogle af koncerterne, der har vi allerede fastslået vinklen. HUSK BILLEDE AF DEM, I SPØRGER!! Og som Jeppe garanteret vil give ret i, så tag endelig en masse, for de fleste af dem er sikkert elendige. I Christopher-koncertens tilfælde kan voxpop’en laves før koncerten.

Vi forventer, at i er rimelig hurtige til at aflevere jeres koncertreportager. Det er ikke ret mange tegn, i er to mand, og det er i frisk erindring. Der bliver lavet en redaktion ved Scandinavian center, hvor i kan skrive, og hvor der vil være netadgang, men i er meget velkomne til at ’skrive på farten’.

I får nærmere besked om, hvordan i kommer backstage og hvem der er kontaktperson etc, når vi er tættere på..”

SPOT 14 LOGBOG:

Dag 1 ( 8.april):

Møde med SPOT og opstart. Vi lagde en video op, der præsenterede tre af hovednavnene på IG og taggede artisterne. Opslaget fik 20 likes. Derudover fulgte vi alle de artister, som skal spille på SPOT og som er på IG.  Derudover fik en en aftale på plads med Christopher (200.000 følgere på IG) om at lave noget med ham på selve festivalen.  Vi startede med 490 følgere. Siden steg med 20 følgere første dag.

 Dag 2 (9.april):

Vi sendte en opfordring ud til alle artisterne, som er på IG om, at hvad vores plan med IG-siden er og at de gerne måtte opfordre deres følgere til at følge @spotfestival.

 Derudover lagde vi et miniportræt ud af upcoming-bandet ”The Woken Trees”. De opfordrede deres 2.000 følgere på Facebook til at følge @spotfestival på IG.

 Kidd opfordrede hans 24.000 følgere til at kigge på vores profil og lovede også at gøre det igen op til festivalen. Siden steg med 30 følgere. ( 550)

 Dag 3 ( 10.april):

Voxpop med Christopher-fans og et IG-album/feed på SPOT Festivals facebooksiden(14.000 følgere). Da dagen sluttede havde vi 573 følgere. Så de sidste tre dage er vi ca steget med lidt over 20 følgere om dagen.

Dag 4 (11.april):

Vi har møde med Mulvad og SPOT om Live-dækningen. Og så fik vi en statusopdatering ud på Facebook siden omkring vores Christopherfan-voxpop og vores instagramprofil.

Dag 5 (14.april)

Filmdelen på SPOT begynder at være klar til promovering. Vi fik lagt en video fra SPOT Film op på instagram, hvor vi i samme åndedrag fik fulgt samarbejdspartnerne inden for filmbranchen. I skrivende stund har vi nu 598 følgere. Musikerne fra årets program er også så småt begyndt at reagere på vores efterspørgsel, hvor bl.a. Stine Bramsen lavede et shoutout til sine 14.469 følgere.

Dag 6 (15.april)

I dag er det samlede antal følgere på 625. Vi fik lagt et screenshot af musikprogrammet op på instagram.

Påsken

Vi har formået at komme op på 792 følgere i løbet af påsken. Dette er lykkedes, fordi vi startede ud med at følge danske musikkunstnere og andre personligheder med en relevans for SPOT og musik i det hele taget. Derefter ville vi gerne have fat i spot festivalgængere fra tidligere år, så vi søgte på spot13, spot12 osv. Her likede vi alle billederne, så vi fik gjort folk opmærksomme på SPOTs instagram-profils eksistens. Derudover har vi udlånt profilen til et band og en kunstner, der skal optræde på SPOT. Det var aftalt inden vi overtog profilen og har desværre ikke genereret så meget. Men det gav liv på profilen i Påsken.

Dag 7 (22.april)

Vi har rundet de 800 følgere. Hele dagen har vi brugt på at planlægge forløbet under festivalen.

Dag 8-9 (23+24.april)

SPOTs twitterprofil har mange følgere, så dem besluttede vi os for at få tilknyttet som følgere på instagram. Det har resulteret i yderligere 50 følgere (850).

Dag 10 (28.april)

I forbindelse med en konkurrence, fik vi i dag gjort vores følgere opmærksom på muligheden for at vinde 2 billetter til årets SPOT Festival.

Dag 11 (29.april)

Møder med SPOT og DJH studerende. Fik lavet voxpop omkring SPOT. Filmede en timelaps af telt-opsætning til SPOT Royal.

Dag 12 (30.april)

Fik lagt telt video op. Mange likes (TYDELIGT, AT DE MANGE LIKES SKYLDES AT VIDEOEN ER LAGT PÅ SPOTS FB-SIDE). Skrevet artikel om Simon Sandfeld og hans anbefalinger,  så der er artikler klar til live-sitet inden den går i luften.

DAG13 (1.maj)

Skrevet artikel om instagram under SPOT. Artiklerne er lagt ind i SPOTs Nyhedsbrev. Delmålet med 1000 følgere inden festivalens start er nået. Promoveret for åbningsevent på Train med video lavet af Reptile Youth og en reportage fra åbningskoncerten til SPOT Festival torsdag aften.

Dag14 (2.maj)

Startede på 1100 følgere.

Har lagt konkurrence op med billetter. Burde måske have haft mere blikfang på billedet

Lidt for stort hul om eftermiddagen, hvor der manglede indhold til IG-siden. Vi burde have haft indhold klar i en “bank”. Ventetid på 3.semester grupperne med stemningsreportager.

Udover stemningsvideoer, har vi lagt et interview med Stine Bramsen op, der også teaser for hendes koncert.

Vi prøvede med en direkte henvendelse fra KIDD til følgerne for at få gang i noget interaktion. Indtil videre ser det okay ud, men der er ikke meget aktivitet på siden sent på aftenen.

Vi slutter dagen af med næsten 1400 følgere (1345), og #spot14 har 1120 opslag! og vi fik postet 10 gode opslag.

Dag15 (3.maj)

Over natten er vi kommet over 1400 følgere!

Vi har startet ud med at lægge en konkurrence ud, som desværre ikke forløb som forventet. Man skal gætte en sang, som nogle af gæsterne ‘nynner’. Det skal så være den første der gætter rigtigt i kommentarfeltet. Set i bakspejlet burde vi have strikket konkurrencen sammen således, at vi trak lod om de rigtige svar. Grunden til vores valg af konkurrencens besvarelse skyldtes, at vi gerne ville ‘stresse’ gæsterne til at svare, så der ville komme mere interaktion. Det var en fiasko, da “sangen” også var alt for let.

Interaktionen med KIDD var ikke nogen succes. Vi skal overveje, hvilket tidspunkt vi lægger videoer op.

Vores erfaringer fra i går viser os også, at et godt billede i mange tilfælde klarer sig godt i forhold til likes. Professionelle billeder er kræs for vores IG-brugere.

Vi lagde en ‘madvideo’ op, og så vil vi forsøge at få gang i vores eget hashtag, SPOTMAD. Dette gik desværre heller ikke. Der skulle nok have været en gulerod for enden!

Vi har også fundet billeder fra gæster der har brugt nogle lignende tags til spot14 og liket dem.

Interview med Christopher (key influence speaker på IG) og en hilsen fra ham på instagram

Vores forsøg med at få gang i communityet med vores eget hashtag (SPOTMAD) gav ikke 2 sølle reaktioner. Interaktion er virkelig en udfordring.

Visionen om at øge antallet af vores opslag er ikke helt blevet til noget. En blandning af overskredede deadlines og manglende kvalitet i materialet (og fordi vi ikke vil spamme), har gjort, at vi har måttet skrotte nogle opslag. Der har også været nogle problemer med instagram, hvor der var komplikationer med at lægge videoer op. Ydermere har nogle videoer været optaget i et forkert format, der har gjort dem inkompatible til instagram.

Vi kan mærke, at der gennem hele lørdagen har været et fald af tilføjede følgere. Vi er nok  ved at stagnere og har fået de følgere vi kunne.

Vi sluttede aftenen af med 1550 følgere og #spot14 var blevet brugt over 2000 gange og overhalede det uofficielle hashtag ‘spotfestival’, som har været brugt alle årene.

Dag 16 (4.maj)

Vi slutter af med at lægge en video op fra sidste fest om søndagen i Øst for Paradis.

Og så lægger vi en video op fra videogruppen med highlights fra lørdagen.

Afslutning inden aflevering:

Vores side er nu på 1709 og er næsten på niveau med større festivaler som SmukFest og NorthSide. #spot14 er blevet brugt 2477 gange. Begge tal vokser stadig lidt, men aktiviteten omkring siden er naturligvis stilnet af.

Om projektet: 

I samarbejde med SPOT dækker vi festivalen 2014 i Aarhus. Samarbejdet består i at vi overtager SPOTs instagram-profil, der fra begyndelsen har 490 følgere. Med hjælp fra SPOTs facebook-side og Twitter-konto, skal Instagram-profilen blive promoveret. Instagram-profilen skal bruges til at få spredt nyheder og informationer fra SPOT ud til så mange musikelskere som muligt. Ydermere skal den nye filmafdeling af SPOT promoveres via Instagram. Under selve festivalen skal vi også live-dække festivalen, hvor der vil blive lagt artikler og videoer op  på spotfestival.dk/live

Målgruppe: 

Vores målgruppe er overordnet set brugerne af Instagram, nærmere bestemt de brugere, der har interesse i SPOT Festivalen alene, men også dem, der følger kunstnerne fra festivalens lineup.

Overordnet mål for den samlede dækning: 

Vores målsætning er at styrke SPOTs nuværende Instagram-profil, der står lidt i skyggen af de andre store sociale medier som Facebook og Twitter. At få antallet af følgere op på et niveau, hvor profilen kan måle sig med de større festivaler herhjemme. Det skal være muligt for Instagrambrugerne at få eksklusiv dækning af SPOT Festivalen bl.a. backstage interviews. Det skal være en forholdsvis bred dækning, så vi når ud til så mange brugere som muligt.

Hvad får brugerne, kunstnerne og SPOT ud af projektet? 

Både op til SPOT og under festivalen er det klart, at programmet og events vil blive promoveret via Instagram, således at SPOTs følgere, og følgere til folk der har en tilknytning til SPOT, vil få oplysninger omkring festivalen. Dermed er der en sandsynlighed for, at flere mennesker vil møde op – ergo flere publikummer til kunstnerne og flere solgte billetter til SPOT. Det skal være sådan, at vi i form af vores virke som presse, kan give vores følgere nogle billeder/videoer fra steder, hvor det ikke er muligt for festivalgængerne at få adgang til. Dette vil eksempelvis være backstage. Ydermere vil der sandsynligvis opstå noget uventet i form af uplanlagte fester, som vi naturligvis skal informere vores følgere om og eventuelt rapportere fra. Det er også vigtigt, at vores instagramprofil skal fungere som en form for stemningsrapport til brugerne, så de på sin vis får set sig selv og hinanden under festivalen. Dette kan både fungere som en optakt og en efterfølgende reaktion.

Konkrete målbare målsætninger:

– 1500 følgere på Instagram – Dette tal er baseret på en sammenligning af andre danske musikfestivaler, hvor Smukfest eksempelvis har ca. 2400 følgere på instagram.

– 1-2 opslag om dagen inden festivalen (naturligvis med kravet om at opslagene skal være af en vis kvalitet)

– 10-15 opslag under festivalen

– Vi vil primært lægge videoer ud frem for billeder i et forsøg på at teste videoens styrke på Instagram. Instagrams video er kun lidt over et halvt år gammel, så det er forholdsvis nyt.

– Brugerinteraktion

Kriterier for succes:

– Kvaliteten af vores opslag skal være høj.

– Vores følgere må ikke blive spammet med indhold (under festivalen vil der dog blive skruet op for opslag pr. dag)

Værktøjer:

Hootsuite, Scribblelive, Instagram, Twitter, Youtube, Facebook.

Opfølgning på målsætninger og kriterier for succes:

Vi slutter af med over 1700 følgere, så man må sige, at vi er lykkedes med målsætningen 1500 følgere.

Vi har dagligt fået lagt mindst ét opslag op inden festivalen for at holde gang i flowet. Vi fik også lagt 10 opslag op både om fredagen og om lørdagen. Det har hele tiden ligget i baghovedet, at vi ikke ville spamme vores følgere.

Det har generelt været svært at skabe brugerintertaktion i form af kommentarer og nyskabte hashtags. Derimod er ‘likes’ en god måde for brugerne at give anerkendelse på. Her har vi i snit haft over 50 ‘likes’ pr. opslag.

Størstedelen af vores opslag har været videoklip, som har fået en fin respons. Dog står billedet stærkt som et opslag, fordi det hurtigt skaber en følelse hos seeren og ikke ‘kræver’ tid.

I forhold til kvaliteten af indholdet føler vi, at vi har leveret et tilfredsstillende produkt. Vi har indimellem skrottet nogle opslag pga. manglende kvalitet. Her har vi i stedet brugt billeder taget af dygtige fotografer. De gode fotos får også en tydelig i anerkendelse i form af ‘likes’.

Arbejdet fordelt internt i gruppen

Hele optakten og promoveringen har vi været fælles om. Vi har også begge leveret videomateriale skiftevis som kameramand og som interviewer.

Under selve livedækningen stod Aske for at holde øje med vores hashtags og like alt, hvad der havde med SPOT Festival at gøre, så vi viste Instagram-brugerne, at deres indhold faktisk blev prissat. Anders stod for den tekniske del ved at lægge indhold op på siden. Intet blev dog lagt op, før at begge havde godkendt og læst korrektur. Så Anders havde fokus på det indhold, vi selv lagde ud og Aske mere på det indhold, som andre lagde op omkring SPOT Festival.

Vi var begge en form for redaktører for live-gruppen i samarbejde med Snapchat-gruppen. Derudover var vi begge også redaktører for de teams, der leverede video til vores Instagram-profil.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *